Professionell hemsida - Företag

I en värld som blir alltmer uppbyggd på ettor och nollor är det viktigt för företag att inte bara synas digitalt, utan också att göra det på ett sätt som utstrålar och reflekterar företagets verksamhet, värderingar och tjänster eller produkter på ett professionellt sätt. För att uppnå detta finns det flera viktiga beståndsdelar som behöver mycket kärlek. Här får du en guide i vad som ligger bakom en professionell hemsida för företag.

Läs Mer

Stärk företaget med en professionell hemsida

Med hjälp av en professionell hemsida går det att stärka företaget. Det finns flera företag som erbjuder att bygga hemsida från grunden, men också av att optimera redan befintliga hemsidor. De vittnar om vikten av att ha en bra och professionell hemsida för att för att få fler och nöjdare kunder.

Att ta hjälp av en digitalbyrå som tar ett helhetsgrepp på hemsidan och inkluderar flera delar gör det möjligt att öka försäljningen. En bra hemsida för företag är vad bra program är för en tv-kanal. En professionell hemsida är tydlig, snabb, snygg, enkel att navigera och fylld med relevant innehåll för besökaren.

Webbdesign och webbutveckling

En modern hemsida med snygg design och ett användarvänligt gränssnitt ger besökarna ett gott intryck och gör det även möjligt för dem att enkelt navigera på sidan för att hitta det de söker. Det kan liknas vid det intryck som du får av en butik när du går in i den. Är det en trevlig upplevelse? Är det enkelt att hitta? Finns det du söker efter? Om svaret är nej på en eller flera av dessa frågor, är sannolikheten stor att du väljer en annan butik.

Detsamma går att applicera på ett företags hemsida. Webbdesign och webbutveckling spelar en nyckelroll för besökarens upplevelse. På webbyrån Noor Digital framhävs flera aspekter som krävs för att få en bra modern hemsida; användarupplevelse och skärmanpassning.

UI (Användargränssnitt)

UI är en förkortning av user interface och syftar till hemsidans användargränssnitt, det vill säga hur hemsidan kommer att se ut och uppfattas av besökaren. Att ha ett användargränssnitt som är tilltalande och snällt mot ögonen anses vara viktigt när man bestämmer hur en hemsida ska se ut. I användargränssnittet bestäms bland annat följande:

  • Färg och format
  • Typsnitt och textformatering
  • Ljus och kontrast

UX (användarvänlighet)

UX är kort för user experience och handlar om användarvänlighet på en hemsida. Att skapa en användarvänlig hemsida syftar till att skapa en så enkel, effektiv och intuitiv interaktion som möjligt för besökaren. UX är starkt sammankopplat med UI, men handlar snarare om konkreta, men subtila hjälpmedel för att förenkla användningen för besökaren.

  • Placering av knappar och symboler
  • Framhävning av populära sidor
  • Navigering och CTA (call to action)

Skärmanpassad hemsida

Tiden då vi endast besökte hemsidor via desktop är förbi och passé. Faktum är att vi numera, enligt undersökningen Svenskarna och internet, använder andra enheter för att besöka olika webbplatser. Därför är det viktigt att anpassa sin hemsida för flera än en enhet. Det handlar dels om att anpassa hemsidan efter olika skärmstorlekar, men också efter hur vi använder olika enheter. En hemsida som är anpassad för att fungera lika bra på alla enheter kommer besökarna gärna tillbaka till.

Tips för en professionell hemsida

Så, vad är viktigt att tänka på för att få en professionell hemsida för företaget? Hemsidan ska återspegla företaget och samtidigt ge besökaren det hen vill ha - på det sätt som hen vill ha det. För att åstadkomma detta finns det några aspekter att ha i åtanke.

Avskalad design

När det kommer till design är det "less is more" som gäller. Om det händer för mycket på sidan kan det vara svårt för besökaren att hitta det hen är ute efter, och även svårt för er att förmedla det som ni vill att besökaren ska snappa upp. En professionell hemsida lyckas behålla besökarens fokus genom att vara snygg, stilren och fri från distraktioner. Välj färger och typsnitt som är snälla för ögonen; tänk minimalistiskt och sätt era tjänster/produkter i fokus - det lönar sig för både er och för besökaren.

Lättnavigerad hemsida

En hemsida som är lättnavigerad gör det enkelt för besökaren att orientera sig på sajten. Hjälp besökaren att snabbt hitta det som hen är ute efter genom att organisera och strukturera innehållet på hemsidan. Om det tar för lång tid att hitta en specifik sida finns det en överhängande risk för att besökaren istället letar vidare hos en konkurrent till er. Många internetanvändare använder som sagt andra enheter än en dator för att besöka olika webbsidor - se därför till att optimera hemsidan för flera olika skärmar.

Rätt innehåll

Se till att fylla hemsidan med "rätt" innehåll. Det kan exempelvis vara produkter, information eller fakta. Se till att era produkter visas på ett professionellt sätt och att era tjänster förmedlas med korrekta beskrivningar och text skriven enligt grammatikens alla regler. Stavfel, slarvigt formulerade meningar och grammatiska fel sänker genast ert företags image. Se till att fånga besökaren med relevant innehåll och ge dem det de vill ha genom att sökmotoroptimera sidan. Läs mer om detta i avsnittet härunder.

SEO (sökmotoroptimering)

En bra hemsida är mer än det som först möter en vid första anblick, det innefattar också sidans innehåll. En sida som har bra och relevant innehåll som uppfyller besökarens behov och önskemål kommer inte bara lämna besökaren nöjd, det kommer också att skicka starka signaler till sökmotorerna som väljer att ge sidan en högre ranking i sökresultaten.

Att ge en hemsida bra och relevant innehåll som besvarar besökarens sökintention kallas därför inte helt häpnadsväckande för sökmotoroptimering. På Noor jobbar de mycket med SEO (sökmotoroptimering) för att hjälpa företag att förbättra sina hemsidor för att bättre attrahera kunder. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att öka både besökstrafiken och konverteringsgraden.

SEO för sökmotorerna

SEO är en förkortning för search engine optimization, på svenska sökmotoroptimering, och vittnar om att SEO-arbete handlar om att tillfredsställa sökmotorerna för att de ska värdera en hemsida så högt att den hamnar i topp – gärna överst. SEO handlar krasst om att hjälpa sökmotorerna att förstå vad en sida handlar om genom att få den att ranka på specifika sökord. Detta kan göras på flera sätt och man brukar jobba med bland annat dessa komponenter:

  • Titel- och metataggar
  • Rubriksättningar och textinnehåll
  • Länkar och sidstruktur

SEO för besökaren

SEO handlar allt mindre om att skriva för sökmotorerna – det handlar snarare om att skriva för besökaren och den tilltänkta målgruppen. En hemsida som fångar och behåller besökaren är den starkaste signalen om att den är bra och relevant för kunden. För att lyckas med denna del krävs det också att både webbdesign och webbutveckling är optimerade. Att kalla det för sökmotoroptimering är därför något missvisande när det snarare handlar om att optimera för besökaren.

  • Hur användaren interagerar med sidan
  • Om sidan besvarar besökarens sökintention
  • Om besökaren stannar kvar på sidan eller inte